Které z nich preferujete?
Stejně, jako se v jedné písničce Pražského výběru zpívá: „Lidi jsou různý a různý koníčky maj“, můžeme i obchodníky rozlišit podle toho, jaké mají ne koníčky, ale přístup k obchodování.
Jak by toto rozlišení mohlo vypadat? Třeba následovně, vezmeme-li do úvahy jejich chování a schopnosti pomoct zákazníkovi.
▶ Manipulátor: Nejde o obchodníka, ale o manipulátora, který bez veškerých morálních zábran jde za svým prospěchem. Ať to stojí, co to stojí.
▶ Sociální návštěvník: Vlastně taky neobchoduje, ale vytváří velmi dobré, často i osobní vztahy. Zároveň doufá, že až bude zákazník něco potřebovat, zavolá právě jemu. Vždyť jsou přátelé.
▶ Naceňovač: Velmi užitečný obchodník, který se vám bude hodit, pokud potřebujete nacenit svoji poptávku. Navíc umí zařídit i zajímavou slevu. Taky to není o obchodování, ale o vyřizování poptávek.
▶ Vypravěč: Tento typ vás překvapí svými znalostmi nabízených produktů či služeb. Jeho schopnost o produktu mluvit je úžasná, patří však mezi velmi ohrožený druh obchodníka. Jemu a naceňovači dělají velmi nepříjemnou konkurenci e-shopy.
Předchozí čtyři typy obchodníků se vyznačují tím, že více mluví, než se ptají. Navíc obchod neřídí, pouze doufají, že jejich snažení povede k úspěchu.
▶ Obchodní konzultant: Konečně obchodník, který se ptá. Nezajímá ho jen co poptáváte, ale především co potřebujete vyřešit. Rozumí vašim potřebám a mluví tak, že mu rozumíte.
▶ Důvěryhodný obchodní partner: Oproti předchozímu typu zde přibyla jen jedna, ale velmi podstatná odlišnost. Důvěra. Ta nevznikne během jedné schůzky, proto se s těmito obchodníky potkáte jen ve chvíli, kdy řešíte komplikovanější věc.
Až na manipulátora mají všichni obchodníci určitou přidanou hodnotu pro zákazníka. Přesto těmi nejúspěšnějšími a zároveň nejvyhledávanějšími jsou ti na konci seznamu. A obchodním konzultantem může být i ten, kdo prodává třeba sjezdové lyže.