Počítejte se zákonem setrvačnosti.
Když se bavím se svými klienty o změně firemní kultury, vždy zdůrazňuji jednu klíčovou věc – je to mnohem složitější, než si mnozí lidé myslí. Tento proces můžeme přirovnat k zákonu setrvačnosti:
„Těleso setrvává v klidu nebo v rovnoměrném přímočarém pohybu, dokud není nuceno vnějšími silami svůj stav změnit.“
No a firemní kulturu si můžeme představit jako velkou těžkou kouli, která se kutálí svým směrem a pro změnu jejího směru nestačí jen jedna rána. Je potřeba vyvinout obrovskou sílu a působit na ni dostatečně dlouho.
Změna je dlouhodobý proces.
Představíme-li si firemní kulturu jako soubor návyků (nebo zlozvyků), je jasné, že taková změna může být pro jednotlivce velmi obtížná. A co teprve, když je jedinců plný tým a jejich zvyky se vzájemně podporují. Jeden zlozvyk může být zanedbatelný, ale když se k němu přidá několik dalších, může se změna jevit jako nemožná.
Velmi hezky tento problém popsal Jiří Tomíček který mi jednou řekl:
„Změna firemní kultury je skoro jako změna náboženství.“
Není to snadná cesta a vyžaduje pevnou vůli a důslednost. Je to jako plavání proti silnému proudu, který vás neustále táhne zpět. Musíte být vytrvalí a silní, abyste dokázali překonat výzvy a dosáhli svého cíle – změnit směr této řeky. Bez těchto vlastností by se nikdy nic nezměnilo a firemní kultura by zůstala stejná.